The Ride Mont Blanc 2017

Gruppbild_The_Climb_Mont_Blanc_2017 copy.png

Dags för äventyr nummer två i Aktivisfondens regi. Först besteg vi Afrikas högsta berg Kilimanjaro och nu var det dags att cykla Tour de Mont Blanc. 250 km över ett av Europas högsta berg. 36 personer startade en dag i juni vår färd över det långsträckta och storslagna Mont Blanc massivet. Vi skulle under 7 dagar ta oss från Chamonix i Frankrike, Trient i Schweiz vidare till Courmayeur i Italien och slutligen tillbaka till Chamonix. Denna färd skulle visa sig bra mycket tuffare än vad vi hade förväntat oss. Efter många många vurpor, en hel del blod och tårar men även massor med pannben, skratt, god mat och gott vin kom vi alla 36 deltagare i mål – vi gjorde det igen, för oss själva, för fonden men framförallt för alla barnen.

Dag 1 (lördag) - Ankomst till Geneves flygplats

Våra guider mötte upp oss på Geneves flygplats och körde oss till Chamonix. Efter att vi kommit till rätta på hotellet var det dags för en genomgång av den kommande veckans körschema av guiderna. Fix med mountainbikes och sista-minuten komplettering av utrustning.

Dag 2 (söndag) - Chamonix - Trient (Schweiz)

Distans: 35 km Upp: 1000m Ner: 1100m

Vi lämnade Chamonix bakom oss och satte kurs mot Schweiz på cykeln denna första dag på äventyret. Turen gick genom Chamonix-dalen i riktning mot Argentiere och le Tour. Härifrån tog vi oss upp till toppen av Col de Balme på 2200 meter. Här gjordes ett skicklighetstest på oss i gruppen så att guiderna kunde uppskatta våra respektive färdigheter och tekniska nivå på mountainbike.

Sedan cyklade vi vidare över gränsen till Schweiz. Vyerna över Chamonix-dalen härifrån var helt fantastiska, med Mont Blanc mitt i vykortet. Våra tekniska färdigheter testades här på riktigt medans vi cyklade ner på stigar hela vägen ner till den vackra lilla byn Trient. Härifrån hade vi en härlig vy över Trient-glaciären. Nere i Martigny stod vår van redo att ta oss till vårt hotell.

Dag 3 (måndag) - Trient - La Fouly (Italienska gränsen)

Distans: 45 km Upp: 1500m Ner: 1000m

Dagen börjar med en ordentlig stigning upp till Col de la Forclaz. Här belönades vi åter igen med en utsikt som heter duga över de Schweiziska Alperna och Martigny-dalen och dess vindistrikt. Vi cyklade vidare ner mot Martigny genom vinrankor och gårdar. Sedan började vi klättra mot Val Ferret. Sista stopp för dagen var La Fouly, vid foten av Grand Col Ferret och den Italienska gränsen.

Dag 4 (tisdag) - La Fouly - Courmayeur

Distans: 45-52 km, beroende på vissa val. Upp: 1000-1400m Ner: 1300-2000m

Dagens utmaning hette Grand Col Ferret och når en höjd av 2500 meter. Detta visade sig vara ett av de tuffaste passen på denna resa. Vi var nu på Italensk mark och utsikten denna dag var otroligt vacker med utsikt över Col Ferret och italienska sidan av Mont Blanc. Monte Bianco som det heter i Italien. Efter att toppen var nådd var det nedför till Arnuva. Dagens cykling avslutades med lite teknisk cykling in till häftiga Courmayeur.

Dag 5 (onsdag) - Courmayeur - Les Mottets

Distans: 35 km Upp: 1200m Ner: 1300m

Dag fem in på äventyret tog vi oss an stigarna mot Lago Checroui och italienska sidan av Mont Blanc. Den vackra stigen gav oss chansen att se berömda berg som till exempel Noire de Peuterey, La Blanche och Lago Combal som är en av de största glaciärerna runt Mont Blanc-massivet. Klättring upp mot Col de la Seigne tog oss tillbaka till Frankrike och den största biten av stigarna är möjliga att cykla på. Avslutningen är riktigt brant och här fick gruppen verkligen något att bita i. Utförskörningen mot Les Mottes var verkligen spektakulär. Refuge Les Mottes är en omgjord gammal ladugård och är mycket omtyckt och visade sig väldigt välkomnande inte bara för vandrare utan även mountainbikers.

Dag 6 (torsdag) - Les Mottes - Les Contamines

Distans: 55 km Upp: 1700m Ner: 1500m

Dagen började med uppförsbacke till Cormet de Roselend. Härifrån bar det av nedför mot Lac de Roselend. Från Lac de Roselend cyklade vi uppför en bra bit på off road-vägar till Col de la Gittaz beläget på hela 2320 meter. De sista 20 minuterna var inte att leka med... En föga tröst för utmattningen var den härliga utsikten söderut över de närliggande bergen. Vidare utför mot Col de Joly där vi tidvis möttes av tekniskt krävande bitar. Efter en kortare klättring bar det åter igen utför ända tills vi tillslut nådde Les Contamines Montjole.

Dag 7 (fredag) - Les Contamines – Chamonix

Distans: 40 km Upp: 900m Ner: 1200m

Mountainbiketuren var inne på sin sista dag men ingalunda den lättaste. Dagen börjar åter igen med en klättring, nu mot Chalet de Miage, en bergsby vid foten av den gigantiska glaciären Miage. Från Miage var det klättring upp via Col de Voza och ovanför byn Les Houches där vi sedan nådde Chamonix-dalen. Med makalösa Mont Blanc i bakgrunden. En sista teknisk downhill ner mot Chamonix fick sätta punkt för denna otroliga cykelfärd.