The Serengeti Run 2018

The Serengeti Run är ett välgörenhetsprojekt startat av Aktivisfonden, vars mål är att hjälpa unga med funktionshinder i deras rätt och möjlighet att idrotta. Alla pengar som skänks till Aktivisfonden går oavkortat till de som gått miste om så många möjligheter och förmåner i livet på grund utav deras funktionshinder. Vi talar om en stor grupp människor som få vågar tro på eller ge en chans. De vars muskler bråkar, vars tankar går på upptäcktsfärder eller vars humör inte alltid följer samhällets förväntningar. Men även de som vågar tänka annorlunda och som inte ser världen genom samma enformiga ögon som oss andra. Vem är det som bestämmer att dessa människor inte är kapabla till något och vem har hittat på att de till skillnad från alla andra, inte skulle behöva ett socialt liv, intressen, god hälsa, vänner och gemenskap?

The Serengeti Run är mer än ett välgörenhetsprojekt, det är ett sätt för oss att berätta för alla dessa ungdomar att vi ser er och vi är redo att ge er en chans.

Dag 1

Vi började morgonen med frukost i Longido innan vi satte oss i Landrover-jeeparna som transporterade oss till starten. Redan inom en halvtimme hade vi sett giraffer, zebror, gaseller och afrikansk vildhund. Hundarna var väldigt sällsynta och våra guider var nästan mer exalterade än vi.
Vi startade i en liten hantverksby som hade som projekt att hjälpa massajkvinnor att tjäna sig sitt levebröd. De sjöng och dansade för oss och vi köpte smycken av dem. Solen gassade när 4 grupper gav sig iväg över savannen. Dagen blev helt fantastisk med massor av fina möten i byarna vi passerade. Vi fick kika in i massajernas hyddor, lärde oss mycket om deras traditioner och leverne.
Vi lärde oss om ”go- away” birds, och ”wait a bit taggar” ….

Kvällens tältplats var uppe på en platå med utsikt som var magisk. Dagen avslutades med god middag lagad i fältkök av vår alltid glada kock. Sen dansade våra medföljande massajer, hoppade högt och sjöng vid lägerelden. Vi svarade upp med små grodorna, och raketen, medan massajerna skrattade så de kiknade!! Ganska snart (sent för oss som gått upp 05.30), i den becksvarta kvällen vid kl. 21.30 kröp vi in i våra tält och somnade gott på kudden med myggdoften i näsan och savannens läten i öronen.

Dag 2

Väckning 05.15 för att packa, äta frukost, fylla camelbacks och fixa med allt som behövs för en dag på savannen, allt görs i pannlampans ljusstrimma, medan gryningen långsamt kommer…
Fyra grupper gav sig sen iväg för att ta sig de 20-23 km till nästa camp. I dag var det väldigt varmt och terrängen var blandad. Vissa sprang hela vägen medan andra valde att gå för att få möjlighet att se djuren som gömde sig i bushen.

Även denna dag valde jag ”HAPPY- GRUPPEN” för att njuta maximalt och gå-springa i skönt tempo. Vi såg ett termitbo ...ett av många, dessa savannens is-berg har ju AC----smarta djur de där termiterna!
Zebror, giraffer, struts och gaseller såg vi på nära håll. Många hundar….
Lunch i skuggan, grillad kyckling idag också, den smakade sååå gott, vi åt under tystnad… Dagen bjöd även denna på besök i massajbyar. Snårig och vass terräng skrapade upp ben och vissa ullade sina tår för att slippa skavsår och blånaglar. Varje dag sportresorb och salttabletter för att bibehålla vätskebalansen …en liten hutt whisky för magen tillhör också dagsrutinen.
På eftermiddagen slappade vi, spelade spel och drack en och annan öl. Svalkande regnskur kom när vi kolhydratladdade gott inför morgondagens bergsetapp.

Dag 3

Vi vaknade åter tidigt. Njöt en stund av utsikten och småpratade med vår lokala massajguide Matthew, 26 år gammal. Vi gjorde oss klara för att ge oss ut på berget. Runt 2 kuperade mil stod på dagens schema för oss som valt att gå uppför berget. 2,5 mil för löparna som istället skulle ta vägen runt berget. En magisk vandring där vi mötte zebror, en babianfamilj som lekte framför våra ögon, åsnor, massajer i sina färgglada skynken, kvinnor, getter, barn, en sköldpadda och många fina fåglar. Vi lärde oss att det finns ”forgivenessträd” som kan hjälpa till att förlåta den i behov. Bra tänk och underbara metaforer har de där massajerna tycker jag! Mycket neråt , till och med under havsnivå, till en krater, där vi långsamt joggade nerför i den svarta sanden, lunchen i skuggan var även denna dag ljuvligt god! Vi avslutade dagen med ett besök i en skola där vi överlämnade skolmaterial och hopprep och fotbollar till de ca 300 barnen. De sjöng för oss när vi kom och visade upp sina klassrum. Det blev en rörande fin stund när vi alla lekte och höll handen i en gigantisk stor cirkel tillsammans, innan vi begav oss mot vår camp. Istället för dusch badade vi i en varm källa med utsikt över Lake Natron. Vattnet lent och ljummet. Helt magiskt vackert. Tanzania 4-ever!!!

Dag 4

Nu har vi superrutin på och ta oss iväg snabbt, idag utan frukost bara en kopp te, för att gå 2 timmar ner till sjön där frukosten serverades med flamingos i miljontals framför oss.
Snörade på oss våra skor och joggade iväg efter frukosten på torkad lava och salt som knastrade under fötterna på oss. Vattenstopp på vägen och jag hade ju glömt att jag hade med mig saltlakrits, snacka om att DET var lyx med en bit i munnen…det gav oss alla ny energi. Sista etappen sprangs till en finare camp och tältplats där vi hade duschar och vattentoaletter, vilken lyx! Yogatime, åhhhh sååå skönt, i skuggan av träden, till fåglarnas sång, magisk utsikt…igen.

Dag 5

Denna sista dagen på vårt stora äventyr sprang vi vår sista etapp på The Run. Efter ett par timmar i jeep släpptes vi av 25 km från vårt mål, Clense Gate, Serengeti. När vi äntligen tog oss över mållinjen gjorde vi det i gemensam trupp. Tårar, lyckorop, high fives och kramar innan det var dags för gruppfoto. Kvällen avslutades med gemensam middag, tacktal, applåder och födelsedagssång, lägereld och helgrillade get innan vi kurade ihop oss i våra tält, där det var skönt att krypa in i flanellpyjamasen igen, med dunvästen på. Nu märktes det att vi var på högre höjd. Fast vi var ju höga av glädje, födelsedagsöl och dagens whiskyhutt. Med andra ord en värme i kropp och knopp som kommer vara hela livet.

Vi är stolta över oss själva, våra sponsorer, Lifetime Safaris, guider, kockar, porters, ja alla som sett till att vi fått uppleva detta. Och det allra, allra viktigaste är att vi samlat in 1,6 miljoner kronor till Aktivisfonden.